romypouw.reismee.nl

De 3-daagse excursie + project week 4

Dag 22:

Vandaag werden we om half 7 opgehaald door een busje. We waren met een groep van 8 meiden en 2 jongens. Onze begeleider voor dit weekend was een gezellige man (TK) die onderweg veel kon vertellen over het land (townships, politiek, cultuur, geschiedenis). Het was ongeveer 6 uur rijden op de N2 (route 62). We zijn onderweg een paar keer gestopt. We kregen koffie en milktart van TK en hebben later geluncht en een milkshake gedronken. ’s Middags kwamen we aan bij de Cango Caves (grotten). We gingen de avontuurlijke route doen. Vreselijk eng. We moesten door hele kleine ruimtes kruipen, het was heel erg glad en ook mega warm. We moesten in gaten klimmen en overal vanaf schuiven en glijden (zelfs op mijn buik omdat het zo smal was!). Het was leuk maar ook heftig haha. Als je claustrofobie hebt is dit zeker geen aanrader. Daarna gingen we naar het eerste hostel. De kamer was prima, we sliepen er met zijn 8en. We hebben als avondeten struisvogel gegeten (je zou verwachten dat het naar kip smaakt, maar het smaakt eerder naar rund). Daarna nog even met zijn allen buiten bij het vuur gezeten en marshmallows gegeten. Nog met Jef en papa gefacetimed en toen op tijd naar bed.

Dag 23:

’s Ochtends hadden we ontbeten met yoghurt, fruit en huisgemaakte granola. Daarna gingen we naar Oudtshoorn voor ‘’the elephant walk’’. We gingen een korte wandeling maken met drie olifanten. Ook mochten we ze eten geven en met ze knuffelen. Ik was net zo groot als de poot van een olifant. Hun huid was heel ruw. Tijdens het ‘’knuffelen’’ legden ze hun slurf om je nek heen. Deze was mega zwaar haha. Het was een super bijzondere en leuke ervaring. Hierna gingen we weer een stuk rijden en stopten we om te gaan kanoën. Dit was niet heel bijzonder maar wel super lekker. Het was namelijk 36 graden, dus we konden heerlijk genieten van de zon en afkoelen in het water. Ook was er een mooie waterval. Toen zijn we weer verder gaan rijden en zijn we onderweg gestopt bij een foodmarket. Ze hadden hier schattige kraampjes met eten, kleding en souvenirs. Ook was de rugby finale te zien op een scherm dus we hebben het laatste half uur van de wedstrijd kunnen kijken. Ze hadden dik gewonnen dus er hing een leuke sfeer. Ik heb daar als lunch samoosas (bladerdeeg met verschillende vullingen) gegeten, heel lekker. Daarna zijn we weer verder gegaan naar Sedgefield. Hier hebben we gebungeejumpt van de Bloukrans Bridge. Dit is de hoogste bungeejump in de wereld! Het was super spannend en ik was enorm zenuwachtig. Eerst moesten we ziplinen naar de onderkant van de brug. Dit vond ik al spannend eigenlijk maar achteraf viel het mee haha. Ik was als 7de ofzo aan de beurt om te springen. Wat je voelt als je op het randje van de brug staat is onbeschrijfelijk. Er gaat van alles door je heen en het voelt heel tegenstrijdig om te springen (gelukkig krijg je ook een klein zetje haha). De vrije val was echt zo vet. Het voelt alsof je vliegt. Het is helemaal stil om je heen, je hoort alleen maar de natuur en vogeltjes (en mijn eigen gegil in het begin). Je hoort geen mensen of auto’s meer, het lijkt alsof je helemaal alleen bent op de wereld. Het voelt een eeuwigheid voordat iemand je komt halen. Ik begon wel aan van alles te denken toen ik daar op de kop hing, haha (dingen als: hopelijk knapt het touw niet…). Eenmaal boven kon ik alleen maar lachen en springen. De adrenaline kick is fantastisch. Toen iedereen geweest was gingen we terug via de skywalk. Dit is een doorschijnende brug (onder de brug). Dit vond ik echt verschrikkelijk. Ik sprong liever nog een keer van die brug dan dat ik via die skywalk terug moest lopen. Mega eng, kon wel janken haha. Toen we weer terug waren voelde het alsof ik het gedroomd had. Het was zo snel voorbij en onwerkelijk dat ik dat gedaan had. We gingen daarna weer verder rijden naar het tweede hostel. Het zag er super leuk uit en zat direct aan het strand. We hebben hier lekker gegeten en kregen een cocktail van TK. Na nog een cocktailtje zijn we naar bed gegaan. Het slapen was vreselijk, ik denk dat het wel 50 graden was op die kamer.

Dag 24:

Ik wilde gaan douchen ’s ochtends maar verbrande mijn hoofd aan het hete water. Het koude water was op dus er was alleen nog maar (kokend) heet water (heel fijn als je het al zo warm hebt). Na een snelle douche gingen we ontbijten met broodjes en yoghurt. We gingen toen eerst naar Mosselbay voor de safari. We zaten in een mega jeep en hebben verschillende dieren gezien zoals zebra’s, leeuwen, struisvogels, buffels, olifanten, giraffen, impala’s, neushoorns en nog een paar andere dieren. Ik vond het een hele gave ervaring alleen wel jammer dat er hekken om het park heen stonden. We hebben heel lekker geluncht daar en gingen toen weer terug naar huis. We hebben echt een geweldig weekend gehad maar het was ook wel weer fijn om in mijn ‘’eigen’’ bed te slapen…

Dag 25:

Ik werd wakker met een leuk welkom thuis cadeautje: een kakkerlak naast mijn bed. Gelukkig niet een hele grote maar alsnog goor. Op het project gingen we aan de slag met de folders, daarna ben ik naar de prep en CNP (Clinical Nurse Practitioner) gegaan. Toen we thuis waren gingen we met een groep van 30 naar Clifton Beach (4th). Heerlijk in de zon gelegen en geslapen. Zelfs helemaal kopje onder geweest in het ijskoude zeewater. ’s Avonds gegeten in het restaurant en gefacetimed met Jef. Daarna gefacetimed met Elien, Carli en Marloes, heel gezellig. Maar eens mijn bed verschoont (na 3 weken, oeps) en opgeruimd.

Nog een ander welkom tuis cadeautje is dat er 15 nieuwe mensen bij zijn gekomen. Het wordt steeds drukker in het huis…

Deze avond waren een paar huisgenoten aan het darten en toen kreeg 1 huisgenootje een dartpijl in haar voet (hij stuiterde uit het bord). Ze wist niet of ze hierom nou moest lachen of huilen…

Dag 26:

Vandaag gingen twee nieuwe huisgenoten mee naar de kliniek. Wij hebben hun een rondleiding gegeven en gingen natuurlijk eerst aan de slag met de dossiers. Daarna naar de emergency geweest, hier was een patiënt met een hele grote beenwond. Op een gegeven moment kwam Isa binnen lopen en vroeg aan mij of ik wel oké was (zij was op een andere afdeling). Ik zei: ja hoezo? Was er blijkbaar een vrouw overleden in de emergency. Ze lag gewoon al afgedekt op 1 van de bedden. Het was een oude vrouw van rond de 80 en ze had die ochtend veel bloed overgegeven. Haar familie is toen met haar naar de kliniek gereden maar zij komen van ver weg (2 uur rijden). Onderweg is de vrouw al overleden maar ze hebben haar nog wel in de rolstoel naar binnen gereden. Iedereen stond gewoon te lachen en te praten, heel bijzonder om te zien… Daarna nog geholpen op de prep room. s’ Middags zijn we met een groep gaan surfen in Muizenberg. Het was super leuk maar wel moeilijk en vermoeiend. De laatste 20 minuten lukte het staan wel aardig. ’s Avonds gefacetimed met mama, papa, Niels, opa, oma en tante Lucy, heel gezellig!

Het meisje dat een dartpijl in haar voet had gekregen, was vandaag nog naar het ziekenhuis geweest. Ze had onwijs veel pijn en kon niet meer op haar voet staan. Uiteindelijk bleek dat de dartpijl haar bot had geraakt en dat ze een ontsteking had. Ze heeft nu antibiotica, pijnstillers en krukken gekregen.

Dag 27:

Een standaard dag in de kliniek, dossiers en prep room. Highlight van de ochtend: een heel schattig baby’tje vast mogen houden. Na het project zijn we gaan eten bij de foodmarket en naar Waterfront gegaan. Wat dingetjes gekocht, boodschappen gedaan en aan school gezeten. Nog even met Niels gefacetimed want hij was jarig vandaag. ’s Avonds hadden we een huisbraai (bbq). Iedereen had zijn eigen vlees gehaald en Noel en zijn vrouw hadden brood gehaald, aardappeltjes gemaakt en een salade met rijst gemaakt. Het was heel gezellig. Uiteindelijk werd de muziek harder gezet en gingen we dansen op de banken en op tafel. Ik ging met een groep van ongeveer 10 nog uit bij Longstreet. Ik kende bijna niemand uit die groep, maar het was wel erg leuk. Om 2 uur waren we weer thuis, het was een geslaagde avond.

Dag 28:

Vandaag eerst de dossiers gedaan. Daarna aan schoolopdrachten gezeten omdat het niet zo druk was in de kliniek. ’s Middags een paar uur geslapen (moe van de korte nacht). Ik werd wakker door flink gegil op de gang, dan weet je eigenlijk al wel wat er aan de hand is: kakkerlak. Deze was wel echt enorm, haha. Later gegeten in het restaurant, gefacetimed met mama papa en Jef. Toen weer met een groep uit bij Longstreet. Om ongeveer half 4 waren we weer thuis.

Dag 29:

De dossiers verwerkt en daarna geholpen op de CNP. Na het project zijn we naar de Green Market geweest. Dit is een marktje met souvenirs. Ik vond het heel leuk maar je wordt wel de hele tijd aangesproken en je moet steeds onderhandelen over de prijs. Ik heb uiteindelijk twee gekleurde enkelbandjes, gave oorbellen en een zilveren kettinkje (met Afrika) gekocht. Bij elkaar was dit ongeveer 12 euro. Daarna zijn we gaan lunchen bij een heel schattig cafétje met een tuin. Hier hebben we bitterballen (!) en nachos gegeten. Daarna heb ik weer een paar uur geslapen. ’s Avonds hadden we een roommate date en gingen we met zijn vieren naar de Houtbay market. Super leuk met live muziek, eettentjes en kraampjes met sierraden, kleding en lokale spullen/souvenirs. Daarna zijn we naar La Parada gegaan, hier hebben ze de beste cocktails. We hebben hier allemaal twee cocktails gedronken. Ik liet me verrassen door de barman omdat ik niet kon kiezen haha. Om 12 uur waren we weer thuis. Toen ben ik nog een uurtje wakker gebleven om Jef te feliciteren met zijn verjaardag (12 uur in NL).

Reacties

Reacties

Pauline

Geweldig dat jij je zo vermaakt. Zoveel mogelijk zien en doen je weet nooit of je er nog terugkomt. Ik durf het niet hoor springen van de brug. Groetjes

Annemieke

Leuk om te lezen dat je zoveel onderneemt en er enorm van geniet! ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!