romypouw.reismee.nl

Weekend en de eerste week bij Sunrise Special Care Centre

Dag 37:

Eerst lekker uitgeslapen en toen naar oranjezicht farmers market. Dit is een super leuk marktje met eten (uiteraard), lokale producten en wat kraampjes met souvenirs. ’s Middags gefacetimed met papa, mama, Niels en later met Jef. Niet veel interessants gedaan verder (opruimen, boodschappen, nagels lakken, blog schrijven, koken). ’s Avonds klaargemaakt en spelletjes gedaan. We zijn eerst weer naar Boogies geweest en daarna naar Longstreet. Om 4:15 waren we thuis.

Dag 38:

Eerst een beetje uitgeslapen en toen met een groepje naar de Silvermine Waterfall. De waterval viel een beetje tegen, hij was klein en het water was super bruin. Maar de omgeving was heel erg mooi en het was gezellig. Toen we terug waren in het hostel vroeg Noel hoe het was. Blijkbaar zijn er daar veel meer watervallen die super mooi zijn. Lekker dom weer… ’s Middags hebben we de laatste 3 afleveringen van Gossip Girl gekeken. ’s Avonds nog even gebeld met Car en gefacetimed met Jef en toen op tijd naar bed.

Dag 39:

Het nieuwe project start op dinsdag dus we waren nog een dagje vrij. Lekker uitgeslapen, half uurtje sportoefeningen gedaan in de tuin (dit is wel echt een applausje waard), heel veel kleren gewassen en daarna naar een cafétje om aan school te gaan. ’s Avonds in het restaurant gegeten en gefacetimed met Niels, papa en mama. Nog een uurtje gekletst met huisgenoten en toen gaan slapen.

Dag 40:

Vandaag was onze eerste dag op het nieuwe project. We hebben besloten om hier 2 weken te blijven. Het is een school/dagbesteding voor gehandicapte kinderen en volwassenen. Er zijn 4 klassen, 1 klas met jonge kinderen (4-6 jaar), 2 klassen met oudere kinderen (8-16 jaar) en 1 klas met volwassenen (25-35 jaar). De ontwikkelingsleeftijd is ongeveer tussen de 0-4 jaar. Veel zijn ook lichamelijk gehandicapt en zitten in een rolstoel. Iedereen wordt tussen 7:00 en 9:00 opgehaald met de schoolbus. De schooltijden zijn van 9:00-14:00 (dit zijn dus ook onze werktijden) en tussen 14:00 en 16:00 worden ze allemaal weer thuisgebracht. De dagindeling is in elke klas hetzelfde: 9:00-10:00 ontbijt of vrije tijd, 10:00-11:00 in de kring, 11:00-12:00 vrije tijd, 12:00-13:00 lunch, 13:00-14:00 vrije tijd. In de kring gaan ze liedjes zingen en soms dansjes doen. In de vrije tijd doen ze andere ‘’activiteiten’’, zoals puzzelen, kleuren, kleien, met blokken spelen, tv kijken of wat simpele dingetjes leren. We werden heel leuk ontvangen. Iedereen wist dat we kwamen en reageerden heel enthousiast. Na een rondleiding konden we allemaal in een andere klas starten. Ik begon in een van de klassen met de 8-16-jarigen. In deze klas zitten 5 kinderen. 1 jongetje krijgt 1-op-1 begeleiding. Hij is gehandicapt doordat zijn moeder aan de drugs zat tijdens de zwangerschap. Hij zit vastgebonden met zijn voeten en onder zijn oksels. De docent was er niet, alleen de extra begeleider. 2 kinderen konden niet echt iets doen, de andere 3 kinderen gingen bezig met puzzels of klei. Daarna gingen we in de kring, liedjes zingen en verhaaltjes vertellen. Toen even tv kijken en om 12 uur lunchen. Een paar konden zelf eten en een paar moesten we helpen. Toen ben ik met een kindje naar buiten gegaan en hebben we gespeeld met een bal. Nog even gekletst en toen was het alweer 13:45 en konden we opruimen en de kinderen naar de bus in brengen. Het was een interessante dag, maar ik vond de klas wel heel saai. Ze doen erg weinig met de kinderen (en de meeste kunnen ook niks/weinig).

Na het project zijn we naar een soort grote action geweest. Toen we terug kwamen in het hostel hadden we een hostel meeting. Onze huisbaas wilde toch wat regels gaan toepassen in het huis aangezien mensen hun eigen rotzooi niet opruimde, na het uitgaan enorm lawaai maakten, door de weeks uitgingen en dan vervolgens niet naar het project gingen, etc. Na de meeting hadden we met alle Nederlanders uit het hostel (vier in totaal) een Dutch Night. We gingen samen koken en eten. Later hebben we nog wat gedronken in een cafétje. Om 22:30 waren we weer terug en gingen we slapen.

Dag 41:

Vandaag ging ik in de klas met de jongste kindjes. In deze klas zitten 7 kinderen. Zij krijgen ’s ochtends eerst ontbijt. 2 kinderen kunnen zelf eten, de rest moet je eten geven en de fles geven. Ze hebben allemaal best wel slikproblemen maar krijgen alsnog dikke plakrijst met brokken vlees mee naar school. Ik vind het best wel eng omdat ik soms bang ben dat ze erin stikken. Na het ontbijt gingen we naar buiten en in de kring samen met 1 van de andere klassen. Gezellig samen zingen en dansen. Na de kring gingen de kinderen met blokken spelen en was het tijd voor de lunch. Na de lunch met 2 kindjes met puzzels gespeeld en toen waren we weer vrij. Er is 1 kindje met gebroken heupjes. Ze hebben hem geprobeerd te opereren maar het was niet goed gegaan. Hij huilt veel en dat vind ik super zielig. Het lijkt alsof hij veel pijn heeft. Verder vond ik het leuker dan gister. Wat ik leuk vind aan deze klas, is dat ze nog zo jong zijn. Het is veel knuffelen, optillen en helpen.

Na project heb ik aan mijn school opdrachten gezeten en ’s avonds spaghetti gekookt. Toen gefacetimed met tante Annemieke, papa, mama en Jef. Isa’s ouders kwamen vanavond t/m zondag avond en reizen daarna door naar Mauritius. Isa ging ze dus ophalen van het vliegveld en verblijft met hun in een appartement. Ze heeft een eigen kamer, 2-persoonsbed en een bad (klein beetje jaloers).

Dag 42:

Toen ik op het project kwam, vertelde de buschauffeur dat de bus beschoten was de middag ervoor. Hij ging de kinderen naar huis brengen en toen waren er twee mannen met pistolen. Zij hebben twee keer de bus geraakt. Daarna heeft de ene man, de ander in het achterhoofd geschoten. De kinderen zijn niet gewond geraakt en snappen gelukkig niet wat er gebeurd is of wat het betekent. Echt enorm schrikken en bizar om te horen. Waarschijnlijk was het niet een bewuste actie op de bus, maar waren de schoten voor elkaar bedoeld. Toch super eng en verschrikkelijk. Ik ging vandaag naar de klas met de andere groep met 8-16-jarigen. Zij hebben ietsje hoger niveau. Zij kunnen communiceren door te praten en je kan ze wel wat dingetjes leren. Bijvoorbeeld kleuren, tellen tot 10 en dagelijkse bezigheden. Je laat bijvoorbeeld een plaatje zien van shampoo en dan vraag je wat het is en wat je ermee kan doen. 2 kinderen uit deze klas zijn erg ondeugend. We hebben weer gespeeld, wat oefeningen gedaan, in de kring gezeten, geluncht en een film gekeken.

’s Middags naar het strand geweest en ’s Avonds gezellig uiteten geweest voor de verjaardag van Isa, samen met haar ouders. We hebben tapas gegeten bij La Parada. Om 23:30 was ik weer terug in het hostel.

Dag 43:

Vandaag was ik vrij van het project dus lekker een dagje genoten van het mooie weer. ’s Middags naar het zwembad in Seapoint geweest en ’s avonds naar de Houtbay Market.

Yvonne Slegers

Super leuk om te lezen Ro!!!! Mijn werk maar dan in Afrika..... ben benieuwd naar al je verhalen. Geniet van deze bijzondere tijd. Xxx

Gerda

Ik heb weer genoten van je belevenissen! Dank je wel! Heel bijzonder wat je allemaal mee maakt! xxx

Pauline en Kim

Wow wat heftig dat je zo dichtbij bent bij al dat geweld. Pas goed op jezelf. Heel bijzonder allemaal. Fijn om zo jou trip mee te mogen maken. Super

Lucy

Wow, heftig verhaal Romy. Maar helaas hoor je zulke verhalen overal. Inderdaad goed op jezelf passen. Verder weer heel leuk om mee te lezen wat je zoal doet. Wat gaat de tijd dan weer snel.

Annemieke

Hoi Ro, leuk om je belevenissen weer te lezen....enne laat je niet bekeren? dikke kus ? ook van ome Lammert ?

Henriëtte

Echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.