romypouw.reismee.nl

Weekend en de tweede week bij Sunrise Special Care Centre

Dag 44:

Eerst gingen we naar de Old Biscuit Mill voor een ontbijtje. Daarna naar Waterfront om te shoppen. Toen we terug waren een powernap gedaan en zelf weer spaghetti gekookt. Toen klaargemaakt, spelletjes gedaan en uit geweest in Boogie’s tot 2:00.

Dag 45:

Weer een typische zondag. Opruimen, aan school, blog schrijven, bijslapen van het uitgaan en eten bestellen. De ouders van Ies gingen deze avond weer weg dus Ies kwam weer gezellig naar het hostel.

Dag 46:

Vandaag ging ik weer naar de jongste klas. Weer dezelfde dagindeling. In de vrije tijd lekker met een paar kindjes buiten gespeeld. Na het project naar het zwembad in Obs (onze wijk) geweest. Een paar complimenten gekregen en een keer bijna ten huwelijk gevraagd, maar verder was het een rustig middagje. ’s Avonds naar Rocomamma’s geweest met de roommates. Hier kan je je eigen burger samenstellen. Het was erg lekker en gezellig.

Dag 47:

Om 7 uur waren wij al op school omdat we mee gingen rijden met de schoolbus. We hebben eerst natuurlijk gevraagd of dit wel veilig was, maar de buschauffeur en docenten zeiden dat het wel kon. Het schietincident is in 20 jaar nog nooit voorgekomen en ze gingen het kindje dat in de wijk woont waar het gebeurde, niet meer daar ophalen. De bus is erg oud en versleten, en de kinderen zitten allemaal op normale stoelen. De bus schudde super erg heen en weer tijdens het rijden. Het eerste meisje dat werd opgehaald, werd door haar sterke moeder helemaal de trap (buiten) afgedragen. Na deze stop werd de ‘’drager’’ opgehaald. Deze man helpt met het dragen van de kinderen in en uit de bus. In de eerste wijk zagen we ook ‘’walking busses’’. Op elke hoek van de straat staan mensen in oranje hesjes die zorgen dat de kinderen veilig op school aankomen. De kinderen wonen allemaal in arme wijken of townships. Ze wonen vaak bij hun ouders of grootouders. Meestal brachten de moeders ze naar de straat, allemaal heel aardig en vrolijk. Er waren heel veel straathonden wat ik super vies en zielig vond. Het was een leuke maar ook trieste ervaring. Toen we op school aankwamen, ben ik naar de volwassenen klas gegaan. Vrijwel niks gedaan. 3 konden niks en 2 waren zelf bezig met puzzels en andere activiteiten. Ik heb een beetje geholpen met puzzels en gekletst met de docenten. Ook had ik een gesprek met mijn supervisor over godsdienst. Ik vertelde dat ik niet gelovig was en dat viel niet helemaal goed…

Na project zijn we naar het zwembad in Sea Point geweest. Toen een ‘’Red Cappuccino’’ geproefd bij een cafétje. Dit hebben ze hier bijna overal op de kaart staan en is koffie, met opgeklopte melk, rooibos thee, kaneel en honing. Een gekke combinatie dus. Het was wel lekker en leuk om een keer te proberen, maar ook een beetje smakeloos (wat je niet zou verwachten) dus zou het niet nog een keer nemen. Daarna hebben we bij de Mojo Market gegeten (foodhall).

Dag 48:

Ik ging weer in de klas met de jongste kindjes. Niet veel bijzonders. Toen we vrij waren naar de Pick&Pay geweest om ingrediënten te halen voor een fruitsalade en pastasalade. Onderweg stopte een politiewagen voor ons. Hij liep naar achter en opende de deuren van de achterbak. Er kwam een vrouw uit en bedankte hem. Hij had haar gewoon een lift gegeven, haha. Eind van de middag de salades gemaakt en daarna onszelf klaargemaakt. Toen zijn we naar Kirstenbosch gegaan voor de open air cinema. Het was heel erg leuk en een beetje knullig. We zaten met zijn vieren op een klapstoeltje op de grond, met een dekentje, onze eigen gemaakte salades en een flesje wijn. Heel gezellig en een leuke film: Mother’s Day.

Dag 49:

Vandaag gingen we naar een heel groot speel park in Green Point met de schoolkinderen. Het was super leuk, de kinderen waren allemaal heel erg blij. Daarna gingen we weer naar Sea Point zwembad. ’s Avonds in het restaurant gegeten en gefacetimed met mama en Axel.

Dag 50:

Vandaag was de laatste dag op dit project omdat de school gaat sluiten. Ze hebben nu zomervakantie, tot ergens in Januari. We hadden voor de kinderen zakjes chips gekocht, voor de docenten koeken en voor de jongste klas nieuwe slabbetjes (dat hadden ze echt nodig). Ik heb niet veel gedaan in de klassen vandaag, omdat de buschauffeur had aangeboden om met mij te gaan oefenen met autorijden. Ik ga namelijk met een paar meiden een roadtrip maken naar Boulder’s Beach en Cape Point (zaterdag). ’s Ochtends gingen we een paar rondjes rijden en het was heel erg wennen. Links rijden, schakelen met links, richtingaanwijzer en ruitenwisser omgedraaid, breedte van de auto, rotondes, afslagen enz… Ik had het een beetje onderschat. Hij bood aan om ’s middags nog even te oefenen. Uiteindelijk heb ik later nog ongeveer een uur gereden en toen ging het super goed. Het was gewoon wennen en goed opletten maar het ging veel beter dan in de ochtend. Echt heel fijn dat ik met hem kon oefenen (hij was ook rij instructeur, zo nu en dan? Haha). We hebben afscheid genomen van iedereen, dat was toch wel een beetje lastig. Iedereen ging ons knuffelen en ook al was het maar twee weken, toch ga ik de kinderen en docenten wel een beetje missen. Ik bouwde daar meer een band op dan in de kliniek.

Na project zijn we in obs een smoothie gaan drinken. Toen onze nagels laten doen (black friday deal, gel lak op mijn tenen voor 5 euro, haha). Daarna gegeten in het restaurant en even gefacetimed met Jef. Toen nog even naar Waterfront vanwege black friday. Een cocktail gedronken en een beetje op tijd naar huis voor de volgende dag (de roadtrip)!

De laatste paar weken heb ik vaak afscheid moeten nemen van mensen uit het hostel. Het is heel gek en verdrietig om dit te doen omdat je eigenlijk wel weet dat je ze nooit meer zal zien. En omdat je niemand anders hebt hier en veel dingen samen onderneemt, bouw je snel een band op. Ik ga deze meiden echt wel missen… Na 7 weken in het hostel begin ik wel heel erg te verlangen naar mijn familie, vrienden, eigen kamer en privacy. Het wordt wel mooier weer gelukkig, wat het een stuk makkelijker maakt.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!