romypouw.reismee.nl

Weekend en de week bij Sunnyside Elderly Home

Dag 51:

Vandaag gingen we de roadtrip maken. We hadden een aantal dagen geleden gebeld naar German Car Hire, en er zou een 7-personen auto voor ons klaar staan. Om 9:30 waren we bij de autoverhuur. Geen auto... Die man had wel een notitie gemaakt, maar had geen auto’s meer beschikbaar. Heel typisch weer! Wat wel fijn was, is dat de auto’s die er stonden, eruit zagen alsof ze elk moment uit elkaar zouden vallen. Maar ja, wat wil je dan voor 1,50 euro per persoon (exclusief benzine). We zijn toen naar het vliegveld gegaan en hebben daar een auto gehuurd bij Europ Car. Ietsje duurder, 20 euro per persoon (inclusief benzine) maar in ieder geval een mooie, grote, veilige auto en een automaat! Ik ging rijden omdat niemand anders durfde of haar rijbewijs mee had. Voor mij was het wel voor het eerst in een automaat. Maar het was super makkelijk! Voelt net alsof je in de botsauto’s rijdt. We reden via Saint James naar Kalk Bay. Daar hebben we ontbijt/lunch gehad. Toen langs Vis Hoek, Simons Town en uiteindelijk aangekomen bij Boulder’s Beach. Dit was super leuk! Je kon mega veel pinguïns zien en je kon ook het strand op. Toen ik iets te dichtbij kwam voor de foto, werd ik wel bijna gebeten, haha. Daarna zijn we verder gereden naar Table Mountain National Park. Hier zit Kaap de Goede Hoop (het meest zuidelijke punt van het continent Afrika) en Cape Point (Het meest zuidoostelijke punt van het Kaapse schiereiland, waar de Indische en Atlantische oceaan bij elkaar komen). Je kan daadwerkelijk een lijn zien in de zee, heel bijzonder. Het was een heel mooi park. Op de terugweg hebben we gegeten bij de Macdonalds. We hadden precies voor het donker werd de auto weer ingeleverd! Het auto rijden ging heel goed, wel een keer op de verkeerde weghelft gereden (na het omkeren) en bijna gaan spookrijden na een stoplicht. Verder ging het top, haha. Super gezellige dag gehad! ’s Avonds zijn we uit geweest op Longstreet en om 3:15 waren we weer thuis.

Dag 52:

Lekker uitgeslapen en een Netflix dagje gehad. ’s Avonds naar een kerstconcert in de kerk in Obs geweest. Ik verwachtte een hele mooie kerk met glas in lood ramen, houten bankjes, schilderijen enzovoort. Het was gewoon een saai gebouw met een zaal, helaas. Het koor zong wel heel erg mooi! Na de kerk zijn we naar Adderly Street geweest. Op 1 December doen ze hier alle lichtjes in de straat aan. Het was super druk en mooi. Helaas waren we net te laat voor het optreden van een lokale artiest. Daarna nog even gefacetimed met Jef.

Dag 53:

Onze eerste dag op het nieuwe project. We werden om 08:30 verwacht, alleen onze begeleider kwam pas om 10:20 aankakken. Ik weet dat het normaal is hier en toch verbaas ik me er elke keer weer over… We kregen eerst een rondleiding. Er zijn 60 ouderen, verdeeld over verschillende delen. Waar ze slapen ligt aan het geslacht, de zelfstandigheid en mentale en/of fysieke beperkingen. Sommige hebben een eigen kamer met gedeelde badkamer, anderen liggen op slaapzalen. Onze dagen zijn van 7:00 tot 12:00. Deze dag dus maar een uurtje ‘’gewerkt’’. Ik stond op een slaapzaal met demente en fysiek beperkten. Ik vond het niet zo leuk want iedereen was chagrijnig en boos. Ik heb een beetje gekletst en bij iedereen de temperatuur opgemeten. 1 keer werd ik weggetrapt. Een aantal ouderen zitten aardig strak gefixeerd met doeken of riemen.

’s Middags een beetje Netflixen, slapen en daarna gegeten in het restaurant. In plaats van een broodje hamburger met friet heb ik gedaan alsof ik vegetariër was, waardoor ik een hele lekkere salade kreeg. Voor herhaling vatbaar!

Dag 54:

Toen ik om 7:00 uur op de zaal kwam, was bijna iedereen al gewassen en aangekleed. Ik mocht 1 mevrouw wassen en aankleden. Er werd niks uitgelegd, dus ik heb het maar een beetje zelf uitgezocht. Toen mevrouw bijna weer aangekleed was, vroeg ze mij of ze naar het toilet mocht. Ik zei dat ik met haar mee zou lopen, maar dat ik eerst even haar schoenen aan ging doen. Toen ze op bed ging zitten zei ze: fijn, dank u wel. Ze dacht dat ze al op de wc zat… Gelukkig had ik een handdoek eronder. Daarna heb ik samen met Ies een rondje controles gedaan (bloeddruk, temperatuur, pols, ademhaling). Toen nog een beetje geholpen met het ontbijt. Daarna gekletst en gepuzzeld. ’s Middags naar het hart transplant museum geweest in het Grote Schuur ziekenhuis. Het was super interessant en leuk! ’s Avonds in het restaurant curry gegeten en gefacetimed met mama en papa.

Dag 55:

Iedereen was al klaar om 7:00 uur, dus we hebben geholpen met het ontbijt geven. Daarna controles gedaan. Ze doen dit elke dag, wat ik een beetje onzin vind. Als iemand zich goed voelt en er niet ziek uit ziet dan hoef je toch niet elke dag de temperatuur enz. te meten? Later hebben we nog de puzzel van gister afgemaakt met een mevrouw (500 stukken). ’s Middags in een café geluncht en schoolopdrachten gemaakt. ’s Avonds een salade gemaakt en nog even gefacetimed met mama, papa en Jef. Daarna naar een Gin-Tonic bar geweest met 3 andere Nederlanders uit het hostel. Het zat verborgen achter een chocoladewinkel, heel schattig. Hier hebben we verschillende Ginto’s geproefd.

Dag 56:

Vandaag hadden we om 9:00 uur de Township tour. We gingen met een busje door een aantal townships rijden en daarna naar een kindergarten in de Township Philippi. Hier zijn we een uur gebleven. We hebben met de kinderen gespeeld en ze hebben voor ons gedanst. Ook heb ik heel lang een baby’tje van 16 dagen vastgehouden. Zo schattig, echt fantastisch! Daarna hebben we een stukje door de Township gelopen. We hebben met 1 familie kunnen praten en een beetje naar binnen kunnen kijken. Daarna zijn we weer teruggegaan. Het was interessant, maar ook erg verdrietig. De mensen zijn heel erg arm. Ook voelt het een beetje als ‘’aapjes kijken’’. We werden de hele tijd aangestaard, dus heel fijn voelt het niet.

Na de tour zijn we naar het strand Llandudno geweest. Een heel mooi strand, wat verder weg. ’s Avonds hebben we wat eten besteld en aan tafel gezeten bij Noël met een paar anderen. We hebben samen met hem Brandy cola gedronken, best lekker. Het werd een beetje laat en toen we net naar bed wilden, kwam onze kamer genoot ziek thuis van het uitgaan. We hebben haar naar bed geholpen en zijn nog even wakker gebleven. Uiteindelijk sliepen we pas om 2:30…

Dag 57:

Onze laatste dag bij de oudjes. Geholpen met eten geven, controles gedaan, gekletst en gewandeld. Er is 1 vrouw die rookt, maar ze kan haar sigaretten niet meer zelf vasthouden. Nu heeft ze dus met twee Japanse sushi stokjes en een elastiekje een sigaretten houder gemaakt. Heel ‘’fancy’’ zegt ze zelf, het ziet er heel grappig uit. ’s Middags heb ik geslapen, moe van de korte nacht natuurlijk. Toen zijn Ies en ik gaan lunchen en rosé drinken bij Yours Truly, nog als cadeautje voor haar verjaardag. Het was erg gezellig en het was een heel leuk cafétje met een dakterras. Daarna zijn we een paar kleine cadeautjes gaan kopen voor de hostel actie. Elk jaar doen Noël en zijn vrouw een actie voor een arme familie. Ze kopen (samen met iedereen uit het hostel) speelgoed, eten, sanitaire middelen, enzovoort. Met kerst geven ze al deze cadeaus. Doordat iedereen wat kleins koopt, hebben ze nu 3 dozen vol. Ies en ik hadden hele schattige kerstbekers, chocolade kerstmannen en shampoo gekocht. ’s Avonds hebben we weer gezellig aan tafel gezeten bij Noël en heb ik eindelijk Biltong geproefd. Dit is lokaal eten, gedroogd vlees. Ik vond het enorm vies: het leek, rook en smaakte (denk ik) naar hondenvoer.

Ik vond de ouderenzorg nogal tegen vallen. Ik had gehoopt dat ik me eindelijk een beetje nuttig zou voelen, maar dat was zeker niet zo. Op een zaal met 10 ouderen stonden ze soms met zijn 5en. Ik was dus totaal overbodig. Hard werken zat er zeker weer niet in. Ook was de sfeer wat minder leuk. Sommige ouderen en sommige van het personeel waren wel erg aardig.

Reacties

Reacties

Henriëtte

Wat een ervaringen allemaal. Nog eventjes dan komen ze!!!!!! Je zal er vast naar uitzien. Nog heel veel plezier daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!